آموزش بازی پترانگولا در 5 دقیقه + قوانین و روش برد
پلتفرمهای شرطبندی
امروز با آموزش بازی پترانگولا در خدمت شما هستیم. بازی پترانگولا (Petrangola) یک بازی با ورق است که از منطقههای مارکه و رومانیا در ایتالیا به وجود آمده است. علاوهبراین دو منطقه، در دیگر نقاط ایتالیا نیز شهرت دارد و به عنوان 31 نیز شناخته میشود.
در این بازی از یک دسته کارت ایتالیایی 40 تایی استفاده میشود که طرح آن به طور معمول پیاسنتین (Piacentine) است. همینطور به تازگی این بازی در برخی از سایت های شرط بندی معرفی شده است.
هر بازیکن سه کارت در اختیار دارد و میتواند با تعویض برخی یا همه کارتهای خود با سه کارت جدید، سعی کند دست خود را بهبود بخشد.
در بازی پترانگولا هدف اصلی جمعآوری مجموعهای از سه کارت برابر یا سه کارت از یک خال به صورت دنباله است که با نام پترانگولا شناخته میشود.
در این مطلب، اطلاعات بیشتری در مورد بازی پترانگولا آمده است.
فهرست مطالب
نحوه بازی پترانگولا
برای آشنایی بیشتر با بازی پترانگولا، ابتدا میتوانید با رتبه و ارزش کارتها آشنا شوید. در این بازی، کارت آس 11 امتیاز دارد و سپس به ترتیب رتبه شاه 10، اسب 10، سرباز 10، و اعداد 7، 6، 5، 4، 3، 2 با ارزش اسمی قرار میگیرند. در این بازی، کارتهای 8، 9 و 10 وجود ندارند.
بازی از سمت راست دیلر شروع میشود و در جهت عقربههای ساعت ادامه مییابد. هر بازیکن با 3 توکن بازی را آغاز میکند و در هر دست، بازنده یکی از توکنهای خود را کنار میگذارد. در صورتی که یک بازیکن تمامی توکنهای خود را از دست دهد، او از بازی حذف میشود. با این حال، او میتواند با پرداخت هزینه ورود، دوباره وارد بازی شود. در نهایت، آخرین بازیکن باقیمانده در بازی به عنوان برنده معرفی خواهد شد.
قوانین بازی پترانگولا
بازی Petrangola قوانین سادهای دارد و نیاز به یادگیری پیچیدهای ندارد. افراد با مطالعه کامل آموزش آن میتوانند، بهراحتی در این بازی شرکت کنند و لحظات جذاب و هیجانانگیزی را در کنار سایر بازیکنان تجربه کنند. همچنین، آنها میتوانند به نتایج خوبی دست پیدا کنند.
- بازیکنان، کارتها و رتبهبندی ترکیبها در بازی پترانگولا
بازی پترانگولا بهطور معمول با 6 یا 7 بازیکن در حالت بهترین خود انجام میشود. با اضافه کردن بستهی کارت، امکان شرکت با تعداد 3 تا 12 نفر نیز وجود دارد. توزیع کارت و جهت بازی عکسالعمل عقربههای ساعت است.
در این بازی معمولاً از بستهی 40 کارتی ایتالیایی با نقش پیاسنتین استفاده میشود. رتبه و ارزش کارتها به ترتیب عبارتند از: آس11 امتیاز، شاه 10، اسب 10، سرباز 10، 7، 6، 5، 4، 3، 2 ارزش اسمی. در این بازی، کارتهای 8، 9 و 10 وجود ندارند.
هر بازیکن در این بازی با سه توکن بازی را آغاز میکند. بازنده هر دست از بازی ،یکی از توکنها را کنار میگذارد. بازیکنی که تمامی توکنهای خود را از دست بدهد، حذف میشود، مگر اینکه برای ورود مجدد هزینه مورد نیاز را پرداخت کند. آخرین بازیکن باقیمانده در بازی بهعنوان برنده اعلام میشود.
- دستهای سه کارته به ترتیب زیر رتبهبندی میشوند:
- سه آس: یک سری از سه کارت متوالی از یک بسته کارتهای اسکالا. توجه داشته باشید که 7 بلافاصله زیر سرباز قرار دارد. بهعنوان مثال، سرباز-7-6 یک دنباله است. در مقایسه دو دنباله، آنی که کارت بالاتری دارد برنده میشود.
- سه کارت با رتبهی مساوی (غیر از آس): در مقایسه دو ست از این نوع، ستی که رتبه پایینتری دارد، برنده محسوب میشود. بنابراین، 2-2-2 بهتر از K-K-K است.
- هر سه کارت دیگر، براساس بالاترین ارزش کل کارتها در یک خال رتبهبندی میشوند. به عنوان مثال، شاه سکه با 7 و 6 شمشیر ارزش 13 را دارد، در حالی که آس سکه با 4 و 3 سکه تنها 11 امتیاز را دارد.
تقسیم کارتها در بازی پترانگولا
قبل از شروع تقسیم کارتها، هر بازیکن قسمت شرط خود را به استخر (استخر – pool) واریز میکند.
اولین دیلر به روش سنتی انتخاب میشود و کارتها به بازیکنان یک به یک و در جهت عقربههای ساعت تقسیم میشوند. بازیکنی که آس سکه را دریافت کند، به عنوان اولین دیلر بازی انتخاب میشود.
دیلر کارتها را مخلوط میکند و بازیکن سمت چپش آنها را قطع میکند. سپس دیلر یک دسته کارت سهتایی را به صورت رو به پائین برای هر بازیکن تقسیم میکند. این فرآیند با بازیکن سمت راست دیلر شروع میشود و در جهت عقربههای ساعت پیش میرود. وقتی همه سه کارت را دریافت کردند، دیلر سه کارت بعدی را از بالای بسته کشیده و به صورت خصوصی آنها را بر روی میز بازی قرار میدهد. این سه کارت بهصورت رو به بالا مونته (Monte) نامیده میشوند.
از طرف دیگر، دیلر میتواند انتخاب کند که این سه کارت را بدون نشان دادن به بازیکنان در دست خود نگه دارد و به جای آن سه کارت نامعلوم خود را رو به پائین قرار دهد تا به عنوان مونته قابل مشاهده باشند. اگر دیلر این گزینه را انتخاب کند، به عنوان یک ضربه (knock – bussata) شمرده میشود. دست دیلر ثابت است و هر بازیکن فقط یک نوبت دارد.
آموزش روش امتیازدهی پترانگولا (Petrangola)
در نهایت، تمام بازیکنان کارتهای خود را آشکار میکنند. بازیکنی که دست بدتری دارد، یک توکن از دست میدهد. در صورت وجود تساوی، تمام بازیکنانی که بدترین دست را دارند، هر کدام یک توکن از دست میدهند. هر بازیکنی که سه آس (بهترین دست ممکن) دارد، یک توکن به دست میآورد. به این ترتیب، یک بازیکن ممکن است بیش از سه توکن داشته باشد.
هر بازیکن که آخرین توکن خود را از دست دهد، مجبور به خروج از بازی خواهد بود. با این حال، اگر قبل از تقسیم کارت بعدی، تصمیم بگیرد، میتواند با پرداخت یک شرط جدید به ارزش سهام اصلی، وارد بازی شده و دوباره شانس خود را امتحان کند. به این ترتیب، این امکان برای بازیکنان فراهم میشود که با پرداخت هزینه اضافی، در صورت از دست دادن توکن، فرصتی دیگر برای بازگشت به بازی داشته باشند. به این ترتیب، بازیکنانی که توکن خود را از دست ندهند، در بازی باقی میمانند و از حذف جلوگیری میکنند.
بازیکنی که برای ورود مجدد پول را پرداخت میکند، توکن دریافت میکند، به اندازه بازیکنی که در این مرحله کمترین توکن را دارد. بهطور معمول، هر بازیکن تنها یک بار اجازه ورود مجدد به این روش را دارد تا مدت زمان بازی طولانی نشود.
بیشترین دستها تقسیم میشود و نوبت تقسیم کارت بعد از هر دست به سمت راست میچرخد. اگر بازیکنی که قرار بوده است تقسیم کارت کند، از بازی حذف شده باشد، نوبت تقسیم کارت به صورت عقربههای ساعت به بازیکن بعدی که هنوز در بازی است میرسد.
وقتی تمام بازیکنان به جز یک نفر از بازی حذف شده باشند، بازیکن بازمانده آخرین برنده بازی خواهد بود. او محتویات استخر پول را جمع آوری خواهد کرد. اگر در پایان بازی، دو یا همه بازیکنان بازمانده هر کدام تنها یک توکن دارند و هر دو (یا همه) آنها دستهای برابری دارند، دیلر برنده بازی خواهد بود.
روش انجام بازی پترانگولا
بازی با بازیکن سمت راست دیلر آغاز میشود و بهطور مخالف جهت عقربههای ساعت ادامه مییابد. هر بازیکن در نوبت خود چندین گزینه را در اختیار دارد:
- نگه داشتن دست متشکل از سه کارت خود و ضربه زدن (bussare).
- تعویض یکی از کارتهای دست خود با یکی از کارتهای رو به بالای میز.
- تعویض دو کارت از دست خود با دو کارت رو به بالای میز.
- جابجایی کامل سه کارت دست خود با سه کارت روی میز و ضربه زدن.
ضربه، توسط بازیکنی که هیچ کارتی را تعویض نمیکند یا توسط بازیکنی که سه کارت را تعویض میکند، منجر به پایان دور بازی میشود. پس از ضربه، هر بازیکن به غیر از زننده ضربه، تنها یک نوبت دیگر در اختیار دارد. در این نوبت آخر، بازیکن میتواند 0، 1، 2 یا 3 کارت را تعویض کند.
روش امتیازدهی پترانگولا (Petrangola)
در نهایت، تمام بازیکنان کارتهای خود را آشکار میکنند. بازیکنی که دست بدتری دارد، یک توکن از دست میدهد. در صورت وجود تساوی، تمام بازیکنانی که بدترین دست را دارند، هر کدام یک توکن از دست میدهند. هر بازیکنی که سه آس (بهترین دست ممکن) دارد، یک توکن به دست میآورد. به این ترتیب، یک بازیکن ممکن است بیش از سه توکن داشته باشد.
هر بازیکن که آخرین توکن خود را از دست دهد، مجبور به خروج از بازی خواهد بود. با این حال، اگر قبل از تقسیم کارت بعدی، تصمیم بگیرد، میتواند با پرداخت یک شرط جدید به ارزش سهام اصلی، وارد بازی شده و دوباره شانس خود را امتحان کند. به این ترتیب، این امکان برای بازیکنان فراهم میشود که با پرداخت هزینه اضافی، در صورت از دست دادن توکن، فرصتی دیگر برای بازگشت به بازی داشته باشند. به این ترتیب، بازیکنانی که توکن خود را از دست ندهند، در بازی باقی میمانند و از حذف جلوگیری میکنند.
بازیکنی که برای ورود مجدد پول را پرداخت میکند، توکن دریافت میکند، به اندازه بازیکنی که در این مرحله کمترین توکن را دارد. بهطور معمول، هر بازیکن تنها یک بار اجازه ورود مجدد به این روش را دارد تا مدت زمان بازی طولانی نشود.
بیشترین دستها تقسیم میشود و نوبت تقسیم کارت بعد از هر دست به سمت راست میچرخد. اگر بازیکنی که قرار بوده است تقسیم کارت کند، از بازی حذف شده باشد، نوبت تقسیم کارت به صورت عقربههای ساعت به بازیکن بعدی که هنوز در بازی است میرسد.
وقتی تمام بازیکنان به جز یک نفر از بازی حذف شده باشند، بازیکن بازمانده آخرین برنده بازی خواهد بود. او محتویات استخر پول را جمع آوری خواهد کرد. اگر در پایان بازی، دو یا همه بازیکنان بازمانده هر کدام تنها یک توکن دارند و هر دو (یا همه) آنها دستهای برابری دارند، دیلر برنده بازی خواهد بود.
دیگر نسخههای پترانگولا (Petrangola)
در بعضی نسخهها، بازیکنانی که از پترانگولا استفاده میکنند، هنگام ضربه زدن باید کارتهای خود را به صورت رو به بالا در مقابل خود قرار دهند.
در امتیازدهی برای دستهای بالاتر، تنوع بسیار زیادی وجود دارد. برخی اجازه میدهند که آس به عنوان کارت بالاترین یا پایینترین در ساخت یک دنباله استفاده شود؛ به طوری که مثلاً 3-2-A از یک خال، یک پترانگولای معتبر به حساب آید.
در برخی نسخهها، تری اف ا کایند هر دنباله دیگری را میزند؛ به عبارت دیگر، یک تری اف ا کایند ممکن است دوبار در یک دست ایجاد شود.
در بعضی نسخهها، تری اف ا کایند به همان ترتیب رتبهبندی کارتها صورت میگیرد؛ به طوری که مثلاً 2-2-2 کمترین تری اف ا کایند و K-K-K در دومین جایگاه بالاترین قرار دارد.
بعضی افراد با شروع بازی با 5 توکن به جای 3 توکن آغاز میکنند.
سخن پایانی
در این مقاله به یادگیری و آموزش بازی پترانگولا پرداختیم. پترانگولا یک بازی کارتی جذاب و استراتژیک است که میتواند برای تفریح و سرگرمی در هر سن و سطحی مناسب باشد. در این مقاله با قوانین اساسی بازی و نحوهی مقابله با دستها و روند بازی آشنا شدید.
در پترانگولا، استفاده از استراتژیهای مناسب و تحلیل دستهای حریفان بسیار مهم است؛ همچنین تصمیمگیری دربارهی تعویض کارتها و دورانداختن آنها نقش مهمی در پیشبرد بازی دارد.
آموزش بازی پترانگولا نشان میدهد که چگونه با استفاده از منطق، تحلیل و استراتژی میتوان در بازی پیشروی کرد و لذت بردن از چالشهای استراتژیک را تجربه کرد.
بازی پترانگولا همچنین میتواند به تقویت مهارتهای مانند تصمیمگیری، تحلیل، برنامهریزی و همکاری نیز کمک کند.