برخی افراد تصور میکنند برنده شدن در سایت شرط بندی تنها متوجه شانس است اما این دسته از افراد سخت در اشتباهند زیرا در شرط بندی بازی های کازینو و پیش بینی ورزشی همواره از علم ریاضی استفاده شده است و شرط بندی و ریاضیات هیچگاه از هم جدا نبوده اند. در این مقاله تیم آموزشی انفجاریا قصد دارد تا به کاربرد ریاضی در شرط بندی بپردازد با ما همراه باشید.
بلز پاسکال دانشمند فرانسوی در قرن 17 میزیست. توانایی او در ریاضیات و علوم طبیعی چشمگیر بود سپس در سن 16 سالگی کتابی در مورد هندسه نوشت. از نظر پاسکال برای انجام شرط بندی تنها نباید به شانس بسنده کرد و چراغ منطق را خاموش کرد. مثلا نباید برای سود ناچیزی خطرات بزرگ پذیرفت و شرط بندی کردن روی چیز مطمئني با سود کم بسیار خردمندانهتر است.بلز پاسکال تحت تأثیر یکی از دوستانش که علاقهمند به قمار بود با پیرفرما مکاتباتی داشتند و پاسکال به او کمک میکرد تا در قمار برنده شود. طی این مکاتیات پاسکال نظریهی احتمال را خلق کرد. پاسکال و فرما سعی در حل و بدست آوردن احتمال دقیق در مسائل ریاضی در شرط بندی داشتند.
امروزه در کازینوها از ریاضیات برای کمک به بازیکنان و کازینوهای آنلاین در سودآوری و در شرطبندیهای ورزشی برای محاسبه نتایج و تضمین سودآوری بنگاههای شرطبندی استفاده میشود بدون اعتنا به اینکه نتیجهی بازی چه خواهد شد. با استفاده از فرمولهای ریاضی نرم افزارهایی مثل ماشین اسلات برای کازینوهای آنلاین ساخته شده است. نحوهی کار این نرمافزار به گونه ایست که ماشین اسلات همیشه برای کازینو سودآور باشد.
افراد باتجربه و خبره در قمربازی با کمک ریاضیات توانستهاند قسمتهای خاصی از بازی را پیش بینی کنند و یک برد نسبی بدست آورند هرچند انجام این کار مستلزم مهارت بسیار است و کار آسانی نیست.
احتمال یعنی شانس یا ریسک روی آمدن یک حادثه یا رویداد. برای بدست آوردن احتمال، تعداد موارد ممکن برای رو آمدن یک رویداد را تقسیم بر تعداد کل مواردی که میتواند اتفاق بیفتد میکنیم.قمار بازی و تاس نقش مهمی در نظریهی احتمال داشتهاند. مصریان قدیم با استفاده از تاسهایی که شبیه به تاسهای کنونی بود قمربازی میکردند. حال بیایید بررسی کنیم ببینیم چگونه میتوان احتمال را در بازی تاسها بدست آورد.برای مثال اگر یک تاس داشته باشیم احتمال روی آمدن عدد 2 چقدر خواهد بود؟ عدد 2 تنها یک شانس از بین 6 شانس (اعداد 1 تا 6) را دارد پس احتمال وقوع آن 6/2 یا 3/1 خواهد بود.مقدار احتمال همیشه در بازهی 0 و 1 قرار دارد: زمانی احتمال برابر 1 است یعنی شانس رویداد آن صد در صد است و زمانیکه صفر باشد یعنی به هیچ وجه اتفاق نمیافتد. اما اکثر احتمالات ما بین دو عدد 0 و 1 هستند.
کاربرد احتمال را بیشتر در بازیهایی مثل رولت و کریپس میتوان دید. اگر شما تعداد کل تاسهای پرتاب شده یا عددی که توپ رولت به آن اصابت میکند را بدانید احتمال بردتان بسیار بالا میرود زیرا احتمال حدس زدن صحیح اعداد بالا میرود.
با کمک فرمول ((توزیع دوگانه)) میتوان اصطلاح ((انحراف استاندارد)) را در بازی رولت محاسبه کرد. این فرمول √npq است.
n تعداد دورهای بازی شده است، p احتمال برد را تعیین میکند و q به معنای احتمال باخت است. ظاهرا” محاسبهای ساده به نظر میرسد اما اگر تعداد دور افزایش یابد، ضرر انتظاری ممکن است از انحراف استاندارد فراتر رود. این امر امکان پیش بینی طولانی مدت را از ما سلب میکند. بنابراین استفاده از این فرمول یا نظریه برای محاسبات کوتاه مدت کارمدتر است.
امروزه شرط بندی فوتبال به طور چشمگیری رقابتی ست. از عمده دلایل محبوبیت پیش بینی فوتبال نسبت به سایر ورزشها دشوار بودن پیشبینی آن است.برای پیش بینی برد، باخت و یا تساوی دو تیم باید از اطلاعات هر دو تیم استفاده کرد. مثلا” تیمی که در رده بندی جایگاهش بالاتر است شانس برد بیشتری دارد و یا تیمی که چند بازی آخر خود را برده است دربرابر تیمی که چند بازی آخرش را باخته احتمال برنده شدنش بیشتر است. اما قطعا خیلی نمیتوان به این قواعد پشت بست زیرا با تغییر بخشهای مختلف اطلاعات موجود برای هر تیم، احتمال برد آن تیم هم تغییر میکند. نباید نقش ریاضی در فوتبال را نادیده گرفت هموار با تحلیل باتزی ها می توان نتیجه بازی ها زا گیش بینی کرد.
داده کاوی یا بررسی آمار تیم های فوتبال را می توان آخرین کاربرد ریاضی در شرط بندی فوتبال دانست. دانشمندان مدل جدیدی را مورد پژوهش قرار دادهاند تا از این طریق بتوانند فوتبال را پیش بینی کنند. این مدل ترکیبی از مدلهای خوشه بندی و پیش بینی K-NN است. در این مدل دو مرحله وجود دارد:
1. با استفاده از الگوریتم خوشه بندی k-means داده ها را دسته بندی میکنند و داده ها را در دستههای مشابه تقسیم بندی میکنند
2. با استفاده از الگوریتم استاندارد نزدیکترین همسایه، سعی در پیش بینی احتمالات دارند