مدرسو (Madrasso) یک بازی کارتی با 4 بازیکن است. بازیکنان تیمهای دونفره را تشکیل میدهند و روبروی هم تیمی خود مینشینند. هدف این بازی کسب 777 امتیاز یا بیشتر در 10 دست بازی یا بیشتر است.
Madrasso که بهعنوان Mandrasso یا Magrasso نیز شناخته میشود، جزو محبوبترین و گستردهترین بازی کارتی در ونیز و مناطق اطراف آن است، این بازی در طی 50 سال گذشته جایگزین بازی قدیمی Scarabocion شده است.
اولین پخشکنندهٔ ورق بهصورت تصادفی انتخاب میشود و برای هر دست جدید این عنوان به فرد سمت راست منتقل میشود. پخشکننده ورقکارتها را بر میزند و به هر بازیکن یک دسته کارت ۱۰تایی میدهد.
در دستاول سه کارت و سپس دو کارت به هر بازیکن داده میشود. سپس در دست دیگر 3، سپس 2 کارت به هر بازیکن داده میشود. همه بازیکنان باید 10 کارت روبهپایین داشته باشند، به جز فروشندهای که 9 کارت روبهپایین و 1 کارت روبهبالا دارد.
کارت روبهروی پخشکننده کارت که روی میز قرار دارد خال را مشخص میکند. این کارت جلوی پخشکننده ورق گذاشته میشود تا زمانی که آن را با یک حقهبازی کند. بازیکن دارنده 7 خال در صورت تمایل میتواند آنها را با کارت روبهرو پخشکننده تعویض کند (این کار فقط در صورتی انجام میشود که کارت روبهبالا بالاتر از هفت باشد)، اما باید قبل از بازی اولین کارت خود این کار را انجام دهد.
آس | 3 | شاه | اسب | سرباز | 2,4,5,6,7 |
11 امتیاز | 10 امتیاز | 4 امتیاز | 3 امتیاز | 2 امتیاز | 0 امتیاز |
بازیکن سمت راست دیلر (پخشکننده کارتها) اولین تریک (حقه) را انجام میدهد. هر تریک توسط بالاترین خال در آن برنده میشود، یا اگر فاقد برنده باشد با بالاترین کارتی که بازی شده است، برنده میشود. برنده هر تریک در دست بعدی فرد شروعکننده حقه میشود.
خالها باید دنبال شود. در هر تریک، بازیکنان دیگر در صورت امکان باید کارتهایی را با همان خال بازی کنند. بازیکنی که هیچ کارتی از خال در حال تریک ندارد، آزاد است که هر کارتی را بازی کند.
برندگان آخرین ترفند 10 امتیاز دریافت میکنند.
اگر بازیکنی قوانین بازی را با عدم توانایی بازیکردن با خال مدنظر بشکند، بازی متوقف میشود و طرف مقابل 130 امتیاز میگیرد.
یک بازی Madrasso حداقل از 10 دور تشکیل شده است . هر دور بازی در ونیز “battute” نامیده میشود. در پایان بازی دور، هر تیم امتیازات را در ترفندهایی که به دست آورده است میشمارد و به برندگان آخرین ترفند 10 امتیاز اضافه میشود. امتیازهای کسب شده توسط دو تیم همیشه به 130 میرسد. لازم است یک تیم آنچه را که به ثمر رسانده است بنویسد. یک تیم امتیازات خود را برای هر دور از بازی در یک ستون مینویسد.
اگر پس از 10 دور بازی، یک تیم در مجموع 777 امتیاز یا بیشتر به دست آورد، آن تیم برنده میشود. امتیاز تیمی که امتیاز را حفظ نکرده است با کمکردن مجموع امتیازات تیم از 1300 محاسبه میشود. ازآنجاییکه مجموع امتیازهای موجود در 10 معامله 1300 است، غیرممکن است که هر دو تا 777 امتیاز داشته باشند. اگر امتیاز هیچکدام از تیمها در 10 دور به 777 نرسیده است، دستهای بیشتری بازی میشود تا زمانی که یک تیم به 777 برسد یا تا زمانی که کسی “si chiama fuori” اعلام کند. (که آنها از بازی خارج هستند).
اعلام رسیدن به امتیاز 777 فقط توسط بازیکنی میتواند گفته شود که بهتازگی یک تریک را برنده شده است. بازی بلافاصله متوقف میشود و امتیازات کسب شده در تریک هایی که تا کنون توسط تیم گرفته شده است شمرده میشود. اگر تیمی که اعلام کرده 777 امتیاز یا بیشتر داشته باشد برنده میشود. اگر این امتیاز را نداشته باشد، تیم دیگر برنده میشود. اگر در پایان بازی مشخص شود که هر دو تیم بیش از 777 دارند، اما هیچکس اعلام نکرده است، تیمی که امتیازش مجموع بالاتری دارد برنده میشود.
همچنین ممکن است با انجام هر 10 تریک در یک دور بازی برنده شوید (به این کار cappotto میگویند). تیمی که این کار را انجام دهد، بلافاصله کل بازی را برنده میشود. Cappotto تا زمانی که 10 دست بازی نشده است، مجاز به اعلام نیستید. حتی اگر بعد از 8 یا 9 دور ، بیش از 777 امتیاز داشته باشید، ممکن است طرف مقابل با ایجاد کاپوتو در یکی از معاملات باقیمانده، برنده شود.
تکنیکهای بازی مدرسو کاملاً پیچیده است و تا حدودی یادآور بازی بریج (Bridge) است. برای اینکه بتوانید توزیع احتمالی کارتهای باقیمانده را پیشبینی کنید، لازم است روند بازی و اینکه کدام کارتها قبلاً بازی شدهاند را بهخاطر بسپارید.
اگر کارتها و خالها به طور مساوی توزیع شوند، استراتژی حول تلاش برای برندهشدن آخرین تریک با امتیاز 10 آن متمرکز میشود. یکی دیگر از تمرکز استراتژیک هر دست، بازی خالها است: باید بهدرستی قضاوت کرد که چه زمانی بازی خال درست است و چه زمانی بهتر است آنها را برای سرکوب خالهای دیگر ذخیره کنیم.